Modelen in relatie tot leesonderwijs houdt in dat de leerkracht actief leesstrategieën en denkprocessen demonstreert en toelicht voor de leerlingen. Door het lezen van een tekst hardop voor te doen en tegelijkertijd strategieën toe te passen, laat de leerkracht zien hoe effectieve lezers teksten benaderen, begrijpen en interpreteren. Deze demonstratie biedt leerlingen een concreet voorbeeld van hoe ze leesvaardigheden kunnen ontwikkelen en verbeteren.
Modelleren bij leesonderwijs in het basisonderwijs is belangrijk om verschillende redenen:
Concrete voorbeelden: Modelleren biedt leerlingen concrete voorbeelden van hoe ze leesstrategieën moeten gebruiken. Het geeft hen een visuele en auditieve representatie van effectieve leespraktijken, waardoor abstracte concepten concreet worden gemaakt en gemakkelijker te begrijpen zijn.
Expliciete instructie: Modelleren biedt expliciete instructie aan leerlingen over hoe ze moeten lezen. Door te laten zien hoe ze leesstrategieën moeten toepassen, bieden leerkrachten directe begeleiding en ondersteuning bij het ontwikkelen van de leesvaardigheid van leerlingen.
Inzicht in denkprocessen: Door hun denkprocessen expliciet te maken tijdens het lezen, geven leerkrachten leerlingen inzicht in hoe goede lezers nadenken over en omgaan met tekst. Dit helpt leerlingen om te begrijpen welke stappen ze moeten nemen om beter te worden in lezen.
Bouwen van zelfvertrouwen: Modelleren kan het zelfvertrouwen van leerlingen vergroten door hen te laten zien dat ze in staat zijn om complexe teksten te begrijpen. Door succesvolle leesstrategieën te zien toegepast worden, kunnen leerlingen zichzelf als competente lezers gaan beschouwen.
Model voor zelfregulatie: Modelleren biedt een model voor zelfregulatie bij lezen. Leerlingen leren niet alleen welke strategieën ze moeten gebruiken, maar ook hoe ze hun leesgedrag kunnen reguleren door bewust na te denken over hun begrip, vragen te stellen en aanpassingen te maken tijdens het lezen.
Differentiatie en aanpassing: Modelleren kan worden aangepast aan de individuele behoeften en leesniveaus van leerlingen. Door differentiatiestrategieën toe te passen, kunnen leerkrachten ervoor zorgen dat modellen relevant en uitdagend zijn voor alle leerlingen in de klas.
Kortom, modelleren bij leesonderwijs in het basisonderwijs is van cruciaal belang omdat het leerlingen voorziet van concrete voorbeelden, expliciete instructie, inzicht in denkprocessen, zelfvertrouwen, zelfregulatievaardigheden en differentiatie, wat allemaal bijdraagt aan het ontwikkelen van sterke leesvaardigheden en leesbegrip.