Het combineren van lees- en schrijftaken leidt in veel gevallen tot grondiger lezen en daarmee tot dieper verwerken van de inhoud van een tekst. Ook meer schrijven blijkt een positief effect te hebben op tekstbegrip. De combinatie van lezen en schrijven biedt veel mogelijkheden voor betekenisvolle taken.
De integratie van lezen en schrijven in het basisonderwijs is een benadering waarbij lees- en schrijfactiviteiten naadloos worden geïntegreerd in het curriculum, met als doel de taalvaardigheid van leerlingen te verbeteren en hun begrip van teksten te verdiepen. Hieronder volgt meer informatie over deze benadering:
Waarom integratie? Het integreren van lezen en schrijven biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Ten eerste helpt het hen om een dieper begrip van teksten te ontwikkelen door actief te lezen en te reageren op wat ze lezen door middel van schrijven. Ten tweede versterkt het de connectie tussen lezen en schrijven, waardoor leerlingen zien hoe deze vaardigheden met elkaar verweven zijn en elkaar aanvullen. Ten slotte biedt het integreren van lezen en schrijven leerlingen meer gevarieerde en betekenisvolle leerkansen.
Praktische implementatie: Integratie van lezen en schrijven kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd:
Schrijven als respons op lezen: Leerlingen reageren op gelezen teksten door middel van verschillende schrijfactiviteiten, zoals samenvattingen, reflecties, reactie-essays, discussieforums of creatief schrijven.
Lezen als inspiratie voor schrijven: Leerlingen gebruiken gelezen teksten als inspiratiebronnen voor hun eigen schrijfactiviteiten, zoals het schrijven van verhalen, gedichten, rapporten of opinieartikelen.
Geïntegreerde lees- en schrijflessen: Leerkrachten kunnen lessen ontwerpen die zowel lees- als schrijfvaardigheden omvatten, zoals lees-writes, waarbij leerlingen een tekst lezen en vervolgens reageren door middel van schrijfactiviteiten.
Gezamenlijke lees- en schrijfactiviteiten: Het organiseren van gezamenlijke lees- en schrijfactiviteiten in de klas, zoals literaire kringen, boekbesprekingen, schrijfworkshops en peer review-sessies, bevordert samenwerking en peer learning.
Voordelen voor leerlingen: Door lezen en schrijven te integreren, krijgen leerlingen de kans om hun lees- en schrijfvaardigheden te ontwikkelen in een betekenisvolle context. Ze leren niet alleen hoe ze teksten kunnen begrijpen en interpreteren, maar ook hoe ze hun gedachten en ideeën effectief kunnen communiceren door middel van geschreven taal. Bovendien stimuleert de integratie van lezen en schrijven creativiteit, kritisch denken en reflectie bij leerlingen.
Door lezen en schrijven te integreren in het basisonderwijs kunnen scholen een samenhangende en doelgerichte aanpak bevorderen die de taalontwikkeling van leerlingen bevordert en hen voorbereidt op succes in verschillende vakgebieden en in het leven buiten de school.
Het gebruik van vormgevers om lezen en schrijven te integreren
Welke talige factoren dragen bij aan de integratie van taalonderwijs in andere vakken in het po