Technisch lezen is een essentieel onderdeel van lezen met begrip. Om de betekenis van de tekst te kunnen achterhalen, moeten lezers de tekst vlot kunnen decoderen. Pas wanneer dit decodeerproces is geautomatiseerd, ontstaat ruimte voor de lezer om zich te richten op de inhoud en de betekenis van de tekst. Om lezen te kunnen combineren met schrijven is ook een geautomatiseerd handschrift belangrijk.
Het automatiseren van decodeervaardigheden is een essentieel onderdeel van het leesproces in het basisonderwijs. Hieronder volgt meer informatie over wat het inhoudt en waarom het belangrijk is:
Wat zijn decodeervaardigheden? Decodeervaardigheden verwijzen naar het vermogen van een leerling om geschreven taal om te zetten in gesproken taal. Dit omvat het herkennen en begrijpen van letters, lettercombinaties, letter-klankkoppelingen en het vloeiend kunnen lezen van woorden.
Waarom is automatisering belangrijk? Automatisering van decodeervaardigheden houdt in dat leerlingen deze vaardigheden snel en moeiteloos kunnen uitvoeren zonder veel cognitieve inspanning. Het stelt leerlingen in staat om vloeiend te lezen, wat essentieel is voor begrijpend lezen. Als leerlingen te veel tijd besteden aan het decoderen van individuele woorden, kan dit hun begrip van de tekst belemmeren. Door decodeervaardigheden te automatiseren, kunnen leerlingen zich concentreren op het begrijpen en interpreteren van de tekst.
Hoe kunnen scholen automatisering van decodeervaardigheden bevorderen? Scholen kunnen verschillende methoden en strategieën gebruiken om het automatiseren van decodeervaardigheden te bevorderen:
Fonetisch onderwijs: Leerlingen leren de relatie tussen letters en klanken, waardoor ze woorden kunnen decoderen op basis van hun fonetische structuur.
Sight words: Leerlingen leren woorden herkennen op zicht, zonder ze te hoeven decoderen op basis van fonetische regels. Dit omvat veelvoorkomende woorden die niet altijd fonetisch volgen, zoals 'de', 'het' en 'zijn'.
Herhaalde blootstelling: Leerlingen hebben herhaalde blootstelling aan woorden nodig om ze te automatiseren. Dit kan worden bereikt door middel van regelmatige oefeningen, leesactiviteiten en het gebruik van leesmateriaal met gevarieerde woordenschat.
Differentiatie: Leerkrachten moeten rekening houden met de verschillende leesniveaus van leerlingen en passende instructie bieden om automatisering van decodeervaardigheden voor alle leerlingen te bevorderen.
Gebruik van technologie: Educatieve software en digitale hulpmiddelen kunnen worden ingezet om leerlingen te helpen bij het automatiseren van decodeervaardigheden door middel van interactieve oefeningen en spelletjes.
Door het automatiseren van decodeervaardigheden te bevorderen, kunnen basisscholen leerlingen uitrusten met de nodige vaardigheden om vloeiende lezers te worden, wat op zijn beurt hun begrip van geschreven teksten en hun algehele taalontwikkeling bevordert.